Το Νεπάλ θεσπίζει νέους κανόνες αναρρίχησης στο Everest
Το Υπουργείο Τουρισμού του Νεπάλ ανακοίνωσε τις προτεινόμενες αλλαγές για τις εμπορικές ορειβατικές αποστολές στο Everest, σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στην Kathmandu, στις 14 Αυγούστου 2019.
Πρέπει, ακόμη, να εγκριθούν από το Κοινοβούλιο προτού τεθούν σε ισχύ από την άνοιξη του 2020, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ChannelNewsAsia
Οι σημαντικότερες αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο των 59 σελίδων συνοψίζονται στα παρακάτω:
- Οι εμπορικές εταιρίες πρέπει να έχουν τουλάχιστον τριετή εμπειρία διοργάνωσης αποστολών μεγάλου υψομέτρου πριν την δραστηριοποίησή τους στο Everest.
- Οι ορειβάτες θα πρέπει να προσκομίσουν αποδεικτικά στοιχεία για ανάβαση σε μία τουλάχιστον κορυφή άνω των 6.500 μέτρων.
- Οι εταιρίες πρέπει να χρεώνουν τουλάχιστον 35.000 δολάρια ανά πελάτη.
Επίσης, επαναλαμβάνονται οι ισχύοντες κανόνες, όπως ότι οι ορειβάτες θα πρέπει να διαθέτουν έγκυρο πιστοποιητικό υγείας και ότι η πρόσληψη ενός “εκπαιδευμένου Νεπαλέζου οδηγού” είναι υποχρεωτική.
Στο νομοσχέδιο υπάρχουν και αρκετές διατυπώσεις που χρήζουν διευκρίνισης, όπως για παράδειγμα “Οι ορειβάτες προς το Sagarmatha (Everest) και άλλα βουνά ύψους άνω των 8.000 μέτρων θα πρέπει να υποβληθούν σε βασική εκπαίδευση αναρρίχησης σε υψηλό υψόμετρο”.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται παρεμβάσεις και σε άλλους τομείς, όπως στη βελτίωση της διαδικασίας τοποθέτησης των σταθερών σχοινιών και στην αναβάθμιση του συστήματος πρόγνωσης καιρού.
Η κυβέρνηση του Νεπάλ ξεχώρισε τους δύο αυτούς τομείς ως τις βασικότερες αιτίες που προκάλεσαν τη φετινή συμφόρηση στο Everest.
Ο Υπουργός Τουρισμού Yogesh Bhattarai δήλωσε χαρακτηριστικά: “Δεν μπορεί κάποιος ν’ αναρριχηθεί στο Everest επειδή απλά το θέλει. Ελέγχουμε την κατάσταση της υγείας του, την φυσική του κατάσταση και τις ορειβατικές του ικανότητες πριν εκδώσουμε την σχετική άδεια”.
Ο αριθμός των αδειών αναρρίχησης στο Everest αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο σχεδόν κάθε χρόνο από τότε που ξεκίνησε η εμπορευματοποίηση του βουνού στη δεκαετία του 1990.
Την άνοιξη του 2019 εκδόθηκε ο αριθμός-ρεκόρ των 381 αδειών, χωρίς να περιλαμβάνονται οι εκατοντάδες Sherpa οδηγοί και το προσωπικό υποστήριξης.
Στη βόρεια πλευρά του βουνού, στο Θιβέτ, έχουν ήδη θεσπιστεί αυστηρότεροι κανονισμοί ασφαλείας.
Μέχρι σήμερα, όμως, υπήρχαν ελάχιστοι περιορισμοί στο ποιος μπορεί να πάρει άδεια για να ανέβει στο Everest από την πλευρά του Νεπάλ.
Οι Sherpa οδηγοί λένε ότι οι εταιρίες χαμηλού κόστους που ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται στο Everest τα τελευταία χρόνια, έχουν προσελκύσει μεγάλο αριθμό άπειρων ορειβατών, πολλοί από τους οποίους δεν γνώριζαν καν πώς να χρησιμοποιήσουν τα crampons!!!
Ωστόσο, ακόμη και με τους νέους κανόνες πολλοί ορειβάτες δηλώνουν ότι χρειάζονται περαιτέρω βελτιώσεις.
Πέρυσι, βετεράνοι ορειβάτες, ασφαλιστικές εταιρίες και ειδησεογραφικά πρακτορεία αποκάλυψαν μια “συνωμοσία” μεταξύ μερικών οδηγών βουνού, εταιριών ενοικίασης ελικοπτέρων και ιδιωτικών νοσοκομείων για να βγάζουν εκατομμύρια δολάρια από τις ασφαλιστικές εταιρίες, με αεροδιακομιδές ορειβατών με μικρά σημάδια της νόσου του υψομέτρου.
Οι ορειβάτες συχνά παραπονιούνται για κλοπή φιαλών οξυγόνου και σωρούς σκουπιδιών στο Everest. Και φέτος διαπιστώθηκαν πολλά προβλήματα με ορισμένα από τα συστήματα οξυγόνου που χρησιμοποιήθηκαν στο βουνό.
Ορισμένοι ορειβάτες δήλωσαν, μάλιστα, ότι πολλές φιάλες παρουσίασαν διαρροή, άλλες εξεράγησαν, ενώ υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες ότι η πλήρωση πολλών φιαλών έγινε με λανθασμένο τρόπο στη μαύρη αγορά.
Η γενική αίσθηση που επικρατεί είναι ότι ναι μεν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχει διάχυτος ο φόβος ότι, σε μια χώρα με ανεξέλεγκτη διαφθορά και κακοδιαχείριση, θα μείνουν στα χαρτιά.
Αυτά τα ωραία, λοιπόν, λαμβάνουν χώρα στους πρόποδες του ψηλότερου βουνού του πλανήτη και αποδεικνύουν αδιάψευστα ότι η ρομαντική εποχή του ιμαλαϊσμού έχει παρέλθει προ πολλού.