Φθινοπωρινή διάσχιση του Μονοπατιού των Σιδηροδρομικών στην Οίτη

Πώς να φυλακίσεις την στιγμή, να κρατήσεις για πάντα ένα χρώμα, μια ανάμνηση, ένα άρωμα… και να τα διατηρήσεις ακέραια, όπως την πρώτη φορά που το αντίκρισες.

Την πρώτη εκείνη φορά που ένιωσες ότι σταμάτησαν τα δευτερόλεπτα και έμεινες ακίνητος να παρατηρείς, να περπατάς, να απορείς και να θαυμάζεις.

Το φθινόπωρο είναι μαγικό… τα χρώματα, ο αέρας, η βροχή, σου θυμίζουν πόσο απλά πράγματα μπορούν να σου προσφέρουν ευτυχία.

Η φύση είναι ο μεγαλύτερος ζωγράφος όλων των εποχών. Με απόλυτη αρμονία και επίκεντρο την απλότητα, δημιουργεί και τα έργα της ανταγωνίζονται μέχρι και τα πιο σπουδαία ανθρώπινα επιτεύγματα.

Τι θα λέγατε, λοιπόν, να κάνουμε μια φθινοπωρινή βόλτα στο περιβόητο Μονοπάτι των Σιδηροδρομικών στην Οίτη, εκεί όπου το δημιουργικό μεγαλείο της φύσης ανταγωνίζεται εκείνο του ανθρώπου.

Το σημείο αφετηρίας της διαδρομής μας

Το Μονοπάτι των Σιδηροδρομικών χρονολογείται από τα τέλη του 19ου αιώνα, την εποχή που κατασκευάστηκε η σιδηροδρομική γραμμή Κάτω Τιθορέας – Λιανοκλαδίου και συγκεκριμένα το τμήμα μεταξύ των σταθμών Ασωπού και Τραχίνας.

Το μονοπάτι χαράκτηκε για την μεταφορά των υλικών και των εργατών που γίνονταν με ζώα παράλληλα με την σιδηροδρομική γραμμή, γι’ αυτό είναι ακόμα και σήμερα γνωστό με το όνομα “Το Μονοπάτι των Σιδηροδρομικών”.

Η Λαμία από το σημείο εκκίνησης της διάσχισής μας

Η δικιά μας διάσχιση, συνολικού μήκους 11,5 χλμ. περίπου, ξεκίνησε από ένα σημείο του ασφαλτόδρομου πάνω από το χωριό Δύο Βουνά Φθιώτιδας και συγκεκριμένα από τη διασταύρωση προς Δελφίνο (αριστερά) και Κουμαρίτσι (δεξιά).

Το εκκλησάκι με την πηγή

Στην αρχή ακολουθούμε κατά κύριο λόγο έναν δασικό δρόμο που καταλήγει σε εκκλησάκι (που δεν θυμάμαι την ονομασία του), όπου υπάρχει πηγή με πόσιμο νερό.

Πίσω από το εκκλησάκι φεύγει σηματοδοτημένο μονοπάτι που κατηφορίζει προς μια γέφυρα στη σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης.

Με μεγάλη προσοχή περπατάμε κατά μήκος της γραμμής, περνώντας από τον παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό Ασωπού.

Ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός Ασωπού

Μετά από 1,5 χλμ. πορείας αφήνουμε την σιδηροτροχιά και ανηφορίζουμε στα αριστερά μας σε σηματοδοτημένο μονοπάτι.

Από εδώ ξεκινά ουσιαστικά η διάσχιση του Μονοπατιού των Σιδηροδρομικών, το οποίο κινείται, χωρίς ιδιαίτερες υψομετρικές διαφορές, παράλληλα και πάνω από την σιδηροδρομική γραμμή.

Ο εντυπωσιακός βράχος του Κούβελου

Θέση Κούβελος

Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό βουνό-βράχο, που δεσπόζει στο φαράγγι του Ασωπού, όπου υπάρχει ο κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος του Κάστρου της Ωριάς.

Στον χώρο αυτό σώζονται κατάλοιπα αρχαίας πόλης και τείχους που πιθανώς ανήκουν στις αρχαίες Ομιλες ή την Αρχαία Τραχίνα, ενώ κατά την Φραγκοκρατία αναπτύχθηκε εκεί σημαντικός οχυρός οικισμός.

Στο ύψωμα διενεργήθηκε κατά το παρελθόν από το Πανεπιστήμιο Loyola αρχαιολογική έρευνα, με ευρήματα κεραμεικής της Υστερης Κλασσικής, Ελληνιστικής, Υστερης Ρωμαϊκής και Βυζαντινής περιόδου.

Έχει επίσης εντοπιστεί και μερικώς ανασκαφεί αρχαίο νεκροταφείο των ελληνιστικών χρόνων.

Στη διάρκεια της επανάστασης του 1821, το βουνό αποτέλεσε ορμητήριο αντίστασης στην Τουρκική στρατιά των Κιοσέ Μεχμέτ και Ομέρ Βρυώνη, όταν κατήλθαν με σκοπό να καταπνίξουν τον Ελληνικό Αγώνα.

Ο Κούβελος και η γύρω περιοχή την άνοιξη

Η διαδρομή είναι απολαυστική. Το τοπίο είναι καθηλωτικό. Από κάτω μας, στη βάση του φαραγγιού, κυλάει ο Ασωπός ποταμός.

Τριγύρω μας δεσπόζουν επιβλητικά βράχια, λουσμένα από τα χρώματα της φωτιάς της φθινοπωρινής χλωρίδας.

Ταυτόχρονα, μπορούμε να θαυμάσουμε τα πέτρινα αρχιτεκτονικά και τις γέφυρες της γραμμής στις γαλαρίες και τα ρέματα.

Το φαράγγι του Ασωπού, που είναι γνωστό από την αρχαιότητα, είναι το φυσικό όριο μεταξύ Οίτης και Καλλιδρόμου.

Η διάσχισή του, κάθε φθινόπωρο, αποτελεί αφορμή για πανελλήνια συνάντηση ορειβατών και φυσιολατρών.

Πρόκειται για ένα ξεχωριστό κομάτι, ιδιαίτερου φυσικού κάλλους στο κέντρο της Φθιωτικής γης, ένα στενό πέρασμα που σχηματίζουν οι πανύψηλες κάθετες ορθοπλαγιές της Οίτης και του Καλλιδρόμου.

Το φαράγγι οδηγεί τα νερά της Ανατολικής Οίτης στον Σπερχειό ποταμό και μέσω αυτού στον Μαλιακό Κόλπο, δημιουργώντας έναν υγρότοπο τεράστιας οικολογικής σημασίας.

Το τοπίο είναι πανέμορφο, με τα νερά να σταλάζουν από παντού, τη βλάστηση να κρέμεται από τα βράχια και τα πετρώματα να σχηματίζουν πολύχρωμους σχηματισμούς από την πολύχρονη διάβρωση.

Στην έξοδο, στις παρυφές της Οίτης και του Καλλιδρόμου, βρισκόταν η αρχαία Ηράκλεια (Τραχίνα), που ήταν μια από τις πέντε πόλεις του Βασιλείου του Αχιλλέα.

Ενδιαφέρουσα επιλογή αποτελεί επίσης η διαδρομή που ξεκινάει κάτω από τη σιδηροδρομική γέφυρα της Παπαδιάς και καταλήγει στη γέφυρα του Ασωπού, το τέλος του φαραγγιού.

Στο τελευταίο τμήμα της διαδρομής ακολουθούμε ένα χωματόδρομο που θα μας κατεβάσει στην Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας στο ύψος της παλιά γέφυρας του Ασωπού ποταμού, λίγο πριν το χωριό Ηράκλεια.

Πλησιάζοντας στο τέρμα της διαδρομής. Μπροστά μας φαίνεται η Ηράκλεια, ενώ στο βάθος αριστερά διακρίνεται η Λαμία.
Το τέρμα ή η αφετηρία της διαδρομής

Ένα video με στιγμιότυπα από την φθινοπωρινή διάσχιση του Μονοπατιού των Σιδηροδρομικών:

Πηγές
vasilikia.gr
dboskovits.blogspot.gr

Ίσως σας ενδιαφέρουν…