Το φαράγγι του Βουραϊκού & ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος
Ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος Διακοπτού-Καλαβρύτων και η μοναδική διαδρομή του μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού αποτελούν ένα από τα ωραιότερα φυσικά αξιοθέατα της χώρας μας.
Έχει χαρακτηρισθεί η θεαματικότερη σιδηροδρομική γραμμή των Βαλκανίων.
Το τοπίο στο βόρειο τμήμα της Πελοποννήσου χαρακτηρίζεται από κροκαλοπαγές τείχος που αυλακώνεται από παράλληλες χαράδρες ξεκινώντας από τα εσωτερικά υψίπεδα και φτάνουν λίγα χιλιόμετρα πριν το επίπεδο της θάλασσας. Σ΄ αυτό το κροκαλοπαγές τείχος είναι σκαμμένο το φαράγγι του Βουραϊκού.
Το όνομα του φαραγγιού μνημονεύει τη Βούρα, σημαντική πόλη της αρχαιότητας, που πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Αχαϊκής Συμπολιτείας.
Στα κάθετα τοιχώματα του φαραγγιού διασώζονται πολύ ενδιαφέρουσες και σπάνιες φυτοκοινωνίες μοναδικών ειδών, χαρακτηριστικές των βραχωδών βιότοπων της ανατολικής Μεσογείου, όπως η καμπανούλα των βράχων Campanula versicolor, το αρωματικό Teucrium pollium και η μικρή φτέρη Ceterach officinarum.
Ο Βουραϊκός ποταμός πηγάζει στο Χελμό, κοντά στο χωριό Πριόλιθος και χύνεται στο Διακοπτό. Έχει μήκος 40 χλμ., από τα οποία τα μισά βρίσκονται μέσα στο φαράγγι. Το ποτάμι μεταμορφώνεται ανάλογα με την εποχή και την ώρα.
Ήρεμο και γλυκό, καθαρό και γάργαρο, είναι η γαλήνια συντροφιά του πεζοπόρου. Αγριεμένο και βίαιο, θορυβώδες και τρομακτικό, προκαλεί το φόβο και το δέος.
Νομίζεις πως θα τα σαρώσει όλα και θα τα παρασύρει μέχρι τη θάλασσα. Αξίζει να κάνεις το ταξίδι και τις τέσσερις εποχές. Η κάθε μία έχει κι άλλη χάρη.
Το πιο αξιομνημόνευτο στοιχείο του φαραγγιού είναι το μικρό τρενάκι που το διασχίζει απ’ άκρη σ’ άκρη.
Την κατασκευή του αποφάσισε ο Χαρίλαος Τρικούπης το 1889 στο πλαίσιο ενός μεγαλεπήβολου σχεδίου για την σιδηροδρομική σύνδεση όλης της Ελλάδας.
Στην κατασκευή γραμμών συνέβαλαν Γαλλικές εμπειρίες και Ιταλοί τεχνίτες μιας κι είχαν εμπειρία σε ανάλογα έργα στις Άλπεις.
Το έργο κατασκευής του Οδοντωτού πήρε τέλος το 1895 και στις 10 Μαρτίου του 1896 πραγματοποιήθηκε το πρώτο δρομολόγιο με τη συμμετοχή μάλιστα του τότε Βασιλιά Γεωργίου Α’.
Η πρώτη μηχανή ήταν ατμοκίνητη και σε κάθε στάση υπήρχαν υδατόπυργοι για την αναπλήρωση νερού.
Το Διακοπτό απέχει από τα Καλάβρυτα 22 χλμ., η διαδρομή διαρκεί 1 ώρα και η ταχύτητα του συρμού κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ/ώρα στην απλή γραμμή και 6 έως 15 στα δόντια.
Η μεγάλη κλίση της γραμμής (που φτάνει έως και 145%) δεν επιτρέπει την κυκλοφορία ενός συμβολικού συρμού, γι’ αυτό ανάμεσα στις σιδηροτροχιές τοποθετήθηκε ένας οδοντωτός άξονας (σε τρία τμήματα συνολικού μήκους 3,5 χλμ.), που επιτρέπει με τη λειτουργία ενός μηχανισμού, να ανέβει από το επίπεδο της θάλασσας στο σταθμό των Καλαβρύτων με υψόμετρο 750 μ.
Έχει το μικρότερο μήκος σε πλάτος γραμμών στην Ευρώπη (0,75 μ.). Πληροφορίες για δρομολόγια και τιμές στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Πελατών ΟΣΕ 1110.
Το φαράγγι του Βουραϊκού με τη βοήθεια του τρένου είναι φιλικό και για τους πεζοπόρους. Η σιδηροδρομική γραμμή εκτός από την κίνηση του τρένου είναι παράλληλα και ένα μονοπάτι που πάνω του κάθε χρόνο πεζοπόροι από όλη την Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη, κάνοντας αυτή την μοναδική διαδρομή χαίρονται τη φύση και το ποτάμι και βρίσκονται σε πολύ στενή επαφή με όλη αυτή την πανέμορφη περιοχή.
Μεγάλη προσοχή χρειάζεται κατά τις διελεύσεις των συρμών και ειδικότερα μέσα στα τούνελ αλλά και σε κάποια σημεία που η διαδρομή είναι εξαιρετικά στενή.
Κάθε χρόνο τη δεύτερη Κυριακή του Μαϊου διοργανώνεται από το Σύλλογο Ορειβασίας και Χιονοδρομίας Καλαβρύτων το Πανελλήνιο Πέρασμα με τη συμμετοχή εκατοντάδων ορειβατών και πεζοπόρων.