Οδοιπορικό στο Άγιο Όρος: Από την Ιερά Μονή Φιλοθέου στις Καρυές

Η Ιερά Μονή Φιλοθέου

Το Άγιο Όρος αποτελεί έναν ενιαίο φυσικό, πολιτιστικό και ιστορικό χώρο. Τα παρθένα και αρχέγονα τοπία του, η βιολογική του ποικιλότητα, συνιστούν σε συνδυασμό με το ιστορικό-θρησκευτικό του πρόσωπο, ένα σημαντικό οικοσύστημα και ένα υψηλής στάθμης φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον.

Πατώντας το πόδι σου στο Άγιο Όρος, αισθάνεσαι ότι αλλάζεις χωροχρόνο, νομίζοντας ότι βλέπεις ένα ευχάριστο όνειρο χωρίς να θες να ξυπνήσεις, ενώ η αίσθηση της απόλυτης ηρεμίας και πραότητας -λέξεις άγνωστες για τον σύγχρονο άνθρωπο- του τόπου και των μοναχών, μαζί με τα χρώματα της φύσης, παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτό το όνειρο.

Ο Άθως

Όλα τα ωραία, όμως, τελειώνουν γρήγορα. Ίσως αυτό είναι το συστατικό που τα κάνει όμορφα και θελκτικά. Για φανταστείτε να ήταν όλα αιώνια. Πόσο βαρετή θα ήταν η ζωή.

Έτσι και το οδοιπορικό μας στο ιερό βουνό της ορθόδοξης χριστιανοσύνης πλησιάζει στο τέλος του. Τελευταίο επεισόδιο, η διάσχιση από την Ιερά Μονή Φιλοθέου στις Καρυές.

Όπως και στα προηγούμενα επεισόδια, για την περιγραφή της διαδρομής θα χρησιμοποιήσω τις πληροφορίες των «Φίλων του Αγίου Όρους» («The Friends of Mount Athos»), μιας διεθνούς μη κερδοσκοπικής οργάνωσης, η οποία όπως διαβάζω -εκτός των άλλων δραστηριοτήτων της- εργάζεται σε συνεργασία με τις Ιερές Μονές ώστε να διατηρούνται σε καλή κατάσταση συγκεκριμένα μονοπάτια στο Άγιο Όρος (μεταξύ των οποίων και αυτό).

Οδοιπορικό στο Άγιο Όρος: Από τις Καρυές στην Ιερά Μονή Ιβήρων

Βγαίνοντας από την πύλη της Ιεράς Μονής Φιλοθέου στρίβουμε αριστερά, έχοντας τα τείχη του μοναστηριού στα αριστερά μας. Στο τέλος του εξωτερικού τοίχου, συνεχίζουμε αριστερά σε καλντερίμι ανάμεσα από τα κτήρια μπροστά μας.

Η είσοδος της Ιεράς Μονής Φιλοθέου

Αγνοούμε κατηφορικό χωματόδρομο προς τα αριστερά και συνεχίζουμε ευθεία στην απέναντι πλευρά ανοιχτής έκτασης, περνώντας δίπλα από τον κοιμητηριακό ναό στα δεξιά μας και πλησιάζουμε σε πετρόχτιστο τοιχίο μπροστά μας.

Το μονοπάτι ξεκινά σε άνοιγμα κοντά στη δεξιά άκρη του τοιχίου, ακριβώς στα δεξιά του εντοιχισμένου πλινθόκτιστου σταυρού.

Το μονοπάτι (με τμήματα καλντεριμιού) σύντομα στρέφει αριστερά (με σήμανση για Ιβήρων, Κουτλουμουσίου και Καρυές) και κατηφορίζει σε απότομη κοιλάδα.

Διασχίζουμε ξύλινη γέφυρα έχοντας καταρράκτη και κρήνη στα αριστερά μας. Συνεχίζουμε σε μονοπάτι (αρχικά καλντερίμι), ανηφορίζοντας σταθερά στην απέναντι πλευρά της κοιλάδας.

[Στα 1.000 μέτρα] Βγαίνουμε σε πλατύ χωματόδρομο και στρίβουμε αριστερά (με σήμανση).

Μετά από 200 μέτρα, σε διακλάδωση κινούμαστε δεξιά για να βγούμε σε δρόμο.

[Στα 1.700 μέτρα] Στην επόμενη διακλάδωση, αγνοούμε χωματόδρομο ανηφορικά αριστερά. Συνεχίζουμε ευθεία πάνω στο δρόμο.

Οδοιπορικό στο Άγιο Όρος: Από την Ιερά Μονή Ιβήρων στην Ιερά Μονή Φιλοθέου

[Στα 2.000 μέτρα] Διασχίζουμε κοίτη χειμάρρου και συνεχίζουμε δεξιά (ανηφορικά για λίγο ακόμα).

[Στα 2.500 μέτρα] Συνεχίζουμε ευθεία στη διασταύρωση (με σήμανση για Καρυές, Ι.Μ. Ιβήρων και Σκήτη Ιβήρων), αγνοώντας χωματόδρομους στα αριστερά και δεξιά μας.

Η Σκήτη Τιμίου Προδρόμου Ιβήρων. Έχει μορφή οικισμού με καλύβες και Κυριακό

[Στα 2.700 μέτρα] Στη διασταύρωση (τύπου Τ), στρίβουμε αριστερά ανηφορικά, με σήμανση για Καρυές και Δάφνη (δεξιά κατηφορικά υπάρχει σήμανση για Ιβήρων).

[Στα 4.100 μέτρα] Αγνοούμε χωματόδρομο για κελιά κατηφορικά δεξιά.

[Στα 5.000 μέτρα] Αγνοούμε μονοπάτι προς τα δεξιά πριν από κτήριο.

Οδοιπορικό στο Άγιο Όρος: Από την Ιερά Μονή Φιλοθέου στην Ιερά Μονή Καρακάλου

[Στα 5.280 μέτρα] Περνάμε δίπλα από κρήνη στα αριστερά μας (κατασκευάστηκε το 2016).

[Στα 5.550 μέτρα] Αγνοούμε χωματόδρομο προς κελιά κατηφορικά δεξιά. Αγνοούμε δευτερεύοντα χωματόδρομο προς τα δεξιά.

[Στα 6,190 μέτρα] Στη διασταύρωση με δρόμο από τα δεξιά, στρίβουμε δεξιά (με σήμανση για Τίμιο Πρόδρομο και άλλα κελιά). Μετά στρίβουμε αμέσως αριστερά σε μονοπάτι (καλντερίμι) με σήμανση για Καρυές και Κουτλουμουσίου.

Οι Καρυές

[Στα 6.380 μέτρα] Στη διασταύρωση των μονοπατιών, κινούμαστε δεξιά ακολουθώντας τη σήμανση. Αγνοούμε διακλάδωση προς τα αριστερά.

Σημείωση: Τον Σεπτέμβριο 2019 υπήρχε ένας μεγάλος πεσμένος κορμός δέντρου περίπου 140 μέτρα παρακάτω. Είναι εύκολο να περάσουμε από πάνω του χρησιμοποιώντας τα σκαλοπατάκια που έχουν πελεκηθεί στο ξύλο.

[Στα 6.800 μέτρα] Κατεβαίνουμε σκαλοπάτια για να βγούμε σε χωματόδρομο και στρίβουμε αριστερά κατά μήκος του χωματόδρομου προς κελί (στα δεξιά) (υπάρχει σήμανση ανάποδα προς Φιλοθέου).

Μπροστά από το κελί, στρίβουμε δεξιά, ανάμεσα στους τοίχους του συγκροτήματος του κελιού (ίσως υπάρχουν μπάζα που εμποδίζουν) – προσέχουμε για τις πορτοκαλί κορδέλες).

Προσοχή: Τον Σεπτέμβριο 2019 υπήρχαν μπάζα και πάνω στη διαδρομή που περιγράφουμε. Αν ισχύσει κάτι τέτοιο, περνάμε με προσοχή από πάνω ή δίπλα τους και συνεχίζουμε στην διαδρομή.

Περνάμε κρήνη στα αριστερά μας. Στη συνέχεια, η διαδρομή στρέφει δεξιά για να διασχίσει ρέμα. Το μονοπάτι έχει παρασυρθεί από το ρέμα, συνεπώς για να διασχίσουμε την κοίτη του ρέματος ακολουθούμε την βέλτιστη κάθε φορά διαθέσιμη διαδρομή.

Λίγο παρακάτω από τη Σκήτη Κουτλουμουσιανή

Προσοχή: Η διάσχιση του ρέματος είναι δύσκολη και η διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουμε μπορεί να αλλάζει με το χρόνο – χρειάζεται μεγάλη προσοχή.

[Στα 7.300 μέτρα] Το μονοπάτι καταλήγει σε πλάτωμα. Έχοντας σκεπή κτηρίου μπροστά δεξιά μας και μαύρη δεξαμενή νερού δίπλα μας, στρίβουμε αριστερά κινούμενοι πάνω σε χωματόδρομο περνώντας ανάμεσα από απότομους βράχους.

Οι Καρυές

Λίγο παρακάτω βγαίνουμε σε δασικό δρόμο, στρίβουμε δεξιά και κινούμαστε πάνω στο δρόμο.

[Στα 7.560 μέτρα] Αγνοούμε δυο γειτονικούς χωματόδρομους στα δεξιά μας. Αγνοούμε επίσης παρακάτω χωματόδρομους ανηφορικά αριστερά και κατηφορικά δεξιά μας. Συνεχίζουμε ευθεία κατά μήκος του δρόμου.

Στο βάθος η Σκήτη η Αγίου Παντελεήμονος, η οποία αποτελείται από 23 καλύβες διασκορπισμένες μέσα στο δάσος. Βρίσκεται ανατολικά της Μονής Κουτλουμουσίου σε απόσταση μισής ώρας με τα πόδια.

[Στα 8.480 μέτρα] Λίγο πριν ο δρόμος στρέψει δεξιά, παίρνουμε φαρδύ μονοπάτι (καλντερίμι) προς τα αριστερά, ανηφορικά.

Μπροστά από κτήριο, 20 μέτρα αφού διασχίσουμε πεζογέφυρα, στρίβουμε αριστερά και συνεχίζουμε αμέσως δεξιά, έχοντας τον τοίχο του κτηρίου στα δεξιά μας.

Φτάνουμε στα τείχη της Ι.Μ. Κουτλουμουσίου και στρίβουμε αριστερά ακολουθώντας τα τείχη. Πάμε αριστερά στο καλντερίμι.

Το μονοπάτι μας ενώνεται με το μονοπάτι Κουτλουμουσίου-Καρυών, δίπλα από την πύλη προς τον περιβάλλοντα χώρο της Ι.Μ. Κουτλουμουσίου (προς τα δεξιά μας). Συνεχίζουμε ευθεία απομακρυνόμενοι από το Μοναστήρι.

Η Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου

Αγνοούμε δρομάκι (καλντερίμι) που ανηφορίζει προς τα αριστερά απέναντι από τον φούρνο. Κινούμαστε δεξιά πάνω σε καλντερίμι έχοντας το ναό του Πρωτάτου μπροστά μας.

Στη συνέχεια αφήνοντάς τον στα αριστερά μας, συνεχίζουμε ευθεία κατά μήκος του κεντρικού δρόμου των Καρυών, περνώντας δίπλα από το καφενείο και την κρήνη.

Φτάνουμε στην κεντρική πλατεία των Καρυών και κάπου εδώ τελειώνει η περιπλάνησή μας στα μονοπάτια του Αγίου Όρους.

Ο Ναός του Πρωτάτου

Μια μαγευτική πορεία σε μονοπάτια που σε φέρνουν αντιμέτωπο με το αναπάντεχο: μοναστήρια, σκήτες, κελιά και ερημητήρια, σταυρούς, πηγές και σπήλαια, που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα με την μεγαλοπρέπεια ή την απλότητά τους.

Άγιο Όρος. Γη αιθέρια και ευλογημένη. Κάθε ταξίδι εκεί είναι και μια βουτιά στο πέλαγος της αυτογνωσίας, όπου σε κάθε στάση μας περιμένει κι ένα μάθημα ταπεινότητας.

Μέχρι την επόμενη φορά, λοιπόν.

Πηγές
athosfriends.org
odysseus.culture.gr
kastra.eu
monastiria.gr

Powered by Wikiloc

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...